lördag 28 augusti 2010

Medelhavsprotestanterna



Jag kan inte så mycket om religionshistoria men jag hade alltid haft för mig att protestantismen, som uppstod i Tyskland, hade mest framgång i Norra Europa. Södern var katolsk.

Hade jag inte flyttat till Sydfrankrike skulle jag än i dag leva i denna villfarelse. Men jag har rest. Och jag har sett sanningen. Därför vill jag nu, älskade systrar och bröder som läser denna skrift, dela denna insikt med Er!

Kort sagt: jag hade fel. Bland de starkaste protestantiska fästen i Frankrike fanns Montpellier och Nîmes. Religionskrigen drabbade hårt Montpellier och nästan alla kyrkor blev förstörda, vilket förklarar att bara en gotisk kyrka finns kvar idag: katedralen. Nåja, det finns ytterligare två, men de är nygotiska, alltså fusk.

Ännu på 1700-talet slogs Languedocs kalvinister mot superkatoliken Ludvig XIV, en strid som de förlorade. Protestanterna levde ändå kvar som minoritet och hade stor betydelse för regionens ekonomi.

Förresten så hade Reformationen en hel del anhängare ända ner i spanska Andalusien!

När Ludvig XIV, 1685, efter ett sekel av tolerans, återupptog offensiven mot de reformerta (även kallade hugenotter), lämnade många av dem landet och begav sig till Belgien, Holland, Tyskland, och även Sverige. Jag ser i Wikipedia att ett av dessa svenska hugenottsläkten är Roquette. Det var troligen protestanter från Languedoc eftersom Roquette och Rouquette är mycket vanliga efternamn här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar