ALLA KÄNNER TILL RIVIERAN OCH VEM HAR INTE HÖRT TALAS OM PROVENCE? LANGUEDOC, PROVENCES TVILLINGSREGION, DEN ANDRA HALVAN AV FRANSKA MEDELHAVSKUSTEN, ÄR INTE LIKA KÄND.
tisdag 14 september 2010
Svenska Kulturinstitutet i Languedoc
Tyskland har sin Goethe Institut, Frankrike Alliance Française, Spanien Instituto Cervantes, britterna British Council.
Sverige har Ikea.
Det är inte ett skämt: Ikea är mer än en möbelbutik. Ikea ser som sin uppgift att sprida svensk kultur. Inte att subventionera översättning av svenska författare kanske, eller ordna konstutställningar. Jag tänker på en mer jordnära kultur: mat, livsstil, svenska traditioner.
Till att börja med så är Ikea rätt unikt bland svenska företag i att inte till varje pris försöka anpassa sig, se internationella ut. Få fransmän känner till att Saab eller H&M är svenska. Gul&Blå jeansen (existerar de fortfarande?) internationaliserade sitt namn till Gul&Bla. "Bla" alltså. Liksom Skånska som klev ut på den internationella arenan genom att bli Skanska. Illa klingande namn som inte betyder någonting. De kunde lika gärna kalla sig Blaff eller Glunk.
Så icke Ikea. Möblerna heter Poäng och Lövås, i Lämmhult som i Montpellier, och inte Poang och Lovas. Sedan får folk uttala dem som de vill men Ikea kompromissar inte med stavningen. Det tycker jag de skall ha all heder av.
Utan Ikea, skulle folket i Languedoc få reda på att orter som Ektorp, Tylösand eller Fothult existerar? Nu vet de det, och att de ligger i det avlånga landet i norr. De blir inte paff när de turistar i Sverige och anländer till Hästveda, de slår inte knut på tungan när de ser vägskylten "Knutstorp".
Men Ikea gör mer än sprida kunskap om svensk geografi. Ingen annanstans i Frankrike kan man köpa lingonsylt eller kanelbullar. Och de säljer inte bara råvaror utan även kokböcker.
På Ikea-Montpellier firas såväl midsommar som Lucia, för att inte tala om kräftpremiären och naturligtvis jul på svenska. Det är nog mer än svenska ambassaden gör... Nåja, det vet jag inget om och det är möjligt att Institut Suédois i Paris firar jul även de.
På restaurangen finns alltid räkmacka och köttbullar på menyn. Men dessutom så uppfostras fransmännen i den ädla konsten att bära brickan till diskstället efter avslutad måltid.
"Varför ber vi dig bära ut brickan? Den enkla handlingen hjälper oss hålla priserna nere."
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar