söndag 12 september 2010

Claude Chabrol

                                                              Bild från www.objectifgard.com

Fick just reda, i TV-nyheterna, på att Chabrol är död. Synd. Jag har alltid haft en förkärlek för honom. Min favorit bland nya vågens regissörer var Truffaut men Chabrol var speciell. Gåtfull.

De intervjuade Isabelle Huppert på nyheterna och hon uttryckte sig, behärskat sorgset och kärleksfullt. "Han var en riktig humanist. Och framför allt en god människa."

Och så en arkivklipp med gamle Claude, känd som gourmet och gourmand. "Om jag har tre orter att välja på för att spela in en film så väljer jag den med den bästa krogen. Och jag tar med mig alla medverkande: vet ni, jag har upptäckt att folk är ovanligt uppriktiga på krogen. Försök själv skall ni se hur svårt det är att ljuga medans man tuggar i sig något riktigt gott."

Skall försöka någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar