Idag har den noll ekonomisk betydelse eftersom tåg är billigare och snabbare (se Göta Kanal i Sverige). Men till skillnad från sin svenska motsvarighet hann Canal du Midi användas framgångsrikt i nästan två sekel. Numera är den inte nyttig, bara snygg att titta på och trevlig att navigera för pråmar och småbåtar. Ett omtyckt turistmål. Någon gång borde man göra det: hyra en pråm och flyta fram längs kanalen i några dagar. Men då måste man vara några stycken.
Om jag gjorde det, skulle jag inte missa att lägga till vid Port Lauragais; där kan man äta den godaste cassoulet i Frankrike, på restaurang La Dinée. Nedläggningshotad tyvärr, man måste skynda dit. De godaste vita bönorna (lingots) kommer just från den trakten, nära Castelnaudary som skall vara cassoulets förlovade land.
En annan variant att "göra" kanalen är på cykel: som alla andra kanaler i Franrike (och de är många!) så löper vid sidan av den en bilfri väg, en "chemin de halage", eller servicegata.
Vid Fonsérannes, intill Beziers, finns det åtta slussar inom 300 m, som gör det möjligt för båtarna att "klättra" 21 meter. |
Mäktiga slussportar |
Kan det finnas en bättre bild för att illustrera begreppet "lugn och stilla"? |
Hej, jag följer gärna din trevliga blogg om samma område som vi hittat som ett av våra smultronställen och gärna återvänder till även denna sommar. (Portiragne)
SvaraRaderaPS Tog friheten att kopiera detta senaste inlägg på min egen lilla anspråklösa blogg som mest är till för dom närmaste. / DS
Hej, roligt att ni hittade något intressant i bloggen. Har varit i Portiragnes, det är väl nära flygplatsen Agde-Beziers?
SvaraRadera