fredag 8 oktober 2010

Le mystère de la poire prisonnière


Detta inlägg har bara marginell koppling till Languedoc. Idag var jag tvungen att åka till Castorama, en butikkedja som liknar K-Rauta eller Clas Ohlsson och som inte har någon butik i innerstan, för att köpa ett verktyg jag behövde för att fästa kabeln på ett nybytt bilbatteri.

När jag ändå var där så tog jag mig en titt på stormarknaden Carrefour och där hittade jag, inte bara två mycket billiga teflonkastruller (få se hur länge de håller) utan även en 50 cl flaska Poire William för endast 12 euro (den vet jag ganska väl hur länge den håller och det är i n t e länge).

Poire William är ett utsökt brännvin som görs i centrala och östra Frankrike bl.a. Tack Christina, det var du som fick mig att smaka det för första gången, för många år sedan! (Christina är hon som bloggar från Stribergs Station)

Vilket föranledde en sökning på Internet för att kolla i vilken temperatur den skulle förvaras. Vilket ledde mig till en sajt som handlade om Mysteriet med det Fångna Päronet.

Det låter som ett Tintinalbum men det handlar om hur de bär sig åt för att stoppa i ett päron i en brännvinsflaska. Jag hade funderat ut olika möjligheter: att skiva päronet och sedan sätta ihop det igen med pyttesmå instrument, ungefär som man bygger ett skepp i en flaska, eller att först torka päronet för att sedan pressa in den i flaskan.

Svaret är enklare:



http://www.manguin.com/secret-poire-prisonniere.php

1 kommentar:

  1. Nämen, va' kul...att det var jag som introducerade denna ädla dryck :-) Och det finns ju fler destillerade bär- och fruktbrännviner som är fantastiska smaksensationer i de där trakterna, speciellt i Alsace.Nu börjar snålvattnet rinna till...

    SvaraRadera