lördag 2 oktober 2010

Languedocs Venedig



Norden har sin Venedig men också Languedoc har en stad med vattenspeglar och båtar mitt i stan.

Om ni hade fått intrycket att denna region endast bestod av charmiga byar med medeltida anor och vackra palats så tänk om: här finns också en hamnstad med gamla arbetartraditioner och småruffiga miljöer: Sète.

Men till och med en proletärstad har sin charm på dessa breddgrader; ibland får jag för mig att fransmännen inte klarar av att bygga fula städer. Nåja, Sète är knappast någon Venedig men kanalerna är ändå pittoreska. Dessutom finns här gott om goda fiskrestauranger och fisken är garanterat färsk, ibland alldeles nyfångad.


När jag tänker efter så finns det visst fula stadsdelar i Frankrike, men de är rätt osynliga. Varje större stad har sin invandrarförort. Det är annat än "la douce France" som dess invånare får uppleva.

Staden ligger runt en kulle, på en halvö, med den stora lagunen (eller insjön) Thau på ena sidan och havet på den andra.

Sète utvecklades runt sin hamn, som är i första hand en handelshamn (bara en passagerarfärja, till Marocko, avgår härifrån), den största medelhavshamnen i Frankrike, efter Marseille.



I närheten, vid Thausjön, ligger Bouzigues, där det finns stora ostronodlingar. Därifrån kommer ostronen som serveras i Sète, till det humana priset av cirka 90 kronor för ett dussin, inklusive ett glas vitt vin. Konnäsörerna föredrar kanske de dyrare molluskerna från Arcachon, nära Bordeaux, eller från Cancale, nära Mont Saint-Michel i Bretagne. Jag har lyckan att inte vara en konnäsör utan bara gilla ostron...

(För dem som tycker råa ostron är otäcka så kan jag tala om att de även serveras gratinerade här i trakten)


Det finns mer att säga om Sète, inte minst att vissångaren Georges Brassens var född här. På svenska sjöngs hans visor av bl. a. Lars Forssell och Thorstein Bergman.

Det kommer mer info om Sète som sagt, inom kort.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Hej, hoppas hinna se Dufy-utställningen i Sète innan den försvinner i höst!
    Kul att hitta din blogg, är också nyinflyttad Languedoc-fan :-)

    Du hittar min blogg Brev från Servian på http://www.brevfranservian.blogspot.com

    Bonne journée! /Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Karin! Jag har sett den och den är verkligen sevärd, liksom det ombyggda museet i sig.

    Skall strax kolla din blogg.

    Hej så länge,

    SvaraRadera