onsdag 8 december 2010

Spårvagnen



Länge sedan jag skrev något i bloggen. Jag skyller på hösten. Folk här gillar inte hösten, de gillar för övrigt ingen årstid förutom sommaren, så att, hösten är nog en lämplig syndabock.

Jag hörde av min vän Inger att svensk press hade uppmärksammat spårvagnarna i Montpellier, eller i alla fall deras utsmyckning, gladare än den som planeras för de nya spårvagnarna i Stockholm.

Här en bild, i världsexklusivitet (bilden kommer dock inte från Wikileaks, allt kan inte komma därifrån heller...)

Om spårvagnarna har jag bara gott att säga: de är bekväma, kommer relativt ofta och tar sig fram snabbt tack vare att de har egna banor. Det finns två linjer och nu är en tredje under uppbyggnad. Den tredje är dock än så länge en dålig nyhet eftersom byggnationen har kollapsat trafiken i flera månader och det dröjer ett tag innan den är klar.

Men n ä r den är klar, då minsann! Den kommer att gå ända till stranden i Carnon, vilket kommer att göra det mycket lättare för alla icke bilburna att ta sig dit. Även för bilburna förresten eftersom det är omöjligt att parkera därborta under högsäsongen, bättre att åka kollektivt.

Jo, utsmyckningen förresten: den är gjord av någon känd designer, rätt vad det är så kommer jag på namnet. Och visst är den glad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar