Inte nog med det: samtidigt invigdes en fjärde linje, fast den använder till största delen redan befintliga stationer. Hur som helst så är det en stor förändring för många här i staden som nu får tillgång till denna tätare och bekvämare transportmedel, mycker mer omtyckt än bussarna.
Och det är inte allt: linje 3 kommer att ta oss ända ner till havet! Nåja, en sanning med viss modifikation eftersom på grund av gamla mellankommunala tvister så måste spårvagnen stanna ett par kilometer före stranden. Fast på sikt, när kommunalpolitikerna i regionen käbblat färdigt, kommer den nog att förlängas ända ner till självaste Mare Nostrum, Medelhavet. Det är ju trots allt ynka två kilometer det är fråga om, ett par hållplatser till bara (linjen är totalt 20 km lång).
Linjerna 3 och 4 invigdes alltså i fredags med pompa och ståt, stadens och Montpellierområdets dignitärer infann sig och det blev musik, dans och alla möjliga festligheter. Känner man för att få en nyktrare bild av det hela så kan man kolla en näsvis och respektlös sajt hållen av en rolig kille som heter Edouard Paris (googla dit). Han påpekar att stadens påstående om att detta skulle vara första gången i fransk historia (!) som två spårvägslinjer invigs samtidigt är inte sant: rätt siffra är femte gången. Överhuvudtaget är han skeptisk och kritisk till myndigheterna och härligt ironisk. Om han nu har rätt i sak i sin ivriga kritik vet jag inte men det är roligt att läsa honom.
Mindre rolig är kommunens nyhetsblad, som kommer ut någon gång i månaden och som påminner om gamla Pravda. ”Som vanligt verkar Staden för att invånarna skall ha det Ännu Bättre och vara Ännu Lyckligare!”. Jämt handlar det om nya projekt, parker, skolor, biblioteksfilialer som borgmästarinnan invigt och som skall göra det ännu roligare och trevligare att bo i denna underbaraste av städer.
I sak har de ganska rätt: Montpellier är en stad som i ett par decennier utvecklats i rekordsnabbt tempo. Och det mesta som har gjorts har gjorts bra så att, heder åt både avlidne Georges Frêche och hans efterträdare Helene Mandroux.
Men stilen och sättet att göra reklam för sig själva är aningen påfrestande, det är bara det. Men de nya spårvagnslinjerna är faktiskt en riktigt fin nyhet och värd allt beröm.
De gulklädda damerna bjuder på karameller, ånnu en gåva av Stadens Myndigheter på Dagen T |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar