Och visst överdriver de gärna, våra myndigheter, men det stämmer att få städer har satsat så mycket på sina kommunala färdmedels utseende. De är inte bara uppseendeväckande, de är vackra också. Och hjälper till att placera Montpelliers på världskartan: New York Times har nyligen valt staden till en av de mest besöksvärda 2012, på grund av den nya arkitekturen men också de färggranna spårvagnarna. Ingen annan fransk stad finns med på listan...
Men den kostade på, all den skönheten: arbeten med linjerna 3 och 4 tog cirka tre år och under de åren var många stadsdelar helt upp och ner, plus att trafiken -som redan i vanliga fall är svår- var kaotisk. Och snart börjar de gräva för Linje 5... "On n'arrête pas le progrès" (Man kan inte stoppa framstegen).
Bloggen var som sagt tyst ganska länge, men roligt
SvaraRaderaatt nu läsa om färgsprakande spårvagnar och annat.
Karin i Sthlm
Någon/några formgivare måste ha haft väldigt roligt :-)
SvaraRaderaKul idé!
Formgivaren för tre av linjerna heter Christian Lacroix och sysslar också med kläddesign, ganska känd inom det området tydligen. Själv kan jag ingenting om det men han tycks vara ett stort namn.
SvaraRadera