fredag 25 november 2011

La Fête des Vignes

Underst på affischen står det att vin skall brukas med måtta ("avec modération").
Hej alla glada! Kommer just från La Fête des Vignes, på Place de la Comedie. Hela Montpelliers vinodlare samlas och visar sina produkter. Som brukligt är så får man "dégustera" dem, till det högst humana priset av två euros för tre glas. Om man inte tycker om att dricka på fastande mage så finns smått och gott att inhandla också. Jag testade "aligot d'Aubrac", något som liknar potatismos med ost i. Passar fint till vilket rödvin som helst.

Om ni tycker att bilderna är lite suddiga så måste ni tänka på att jag redan druckit mina tre glas när jag tog dem...

Pilarna måste träffa den röda delen, nederst på Frankrikes karta
Man kunde kasta pil och de som träffade regionen Languedoc-Roussillon på kartan vann en korksrkuv, alternativt en t-skjorta med reklam för regionen. Jag var väldigt sugen på skjortan men mina pilar träffade Spanien, Schweiz, Västra Rhenlandet och (det var min bästa träff) Paris.

Jag fick ändå reda på att Languedoc är världens största vinregion. Inte bästa kanske, inte än i alla fall, men störst till arealen.
Glada firande på Place de la Comedie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar