måndag 4 juni 2012

Conques




Vem har inte drömt om att vandra längs pilgrimsvägen till Santiago de Compostela, i nordöstra Spanien?

 En hel del har det inte, antar jag. Men många umgås faktiskt med tanken.

Nu handlar inte denna blogg om Spanien utan om Sydfrankrike. Men vägarna till Compostela går genom södra Frankrike. Och en av orterna som pilgrimerna brukade besöka heter Conques. Jag har nyligen varit där, på motorburen pilgrimsfärd. Jag var på väg till Bretagne och av en slump råkade jag se skylten ”Conques”. Jag hade hört talas om staden och, nyfiken som jag är, vek jag av från huvudvägen för att ta mig en titt.

Det var en fin liten stad, av samma sort som Minerve, som jag skrev om nyligen. Men staden är idag framför allt etappstad på Compostelavägen. Många sportiga och andliga turister övernattar här alltså. Utan att vara varken sportig eller andlig så bestämde jag mig ändå för att tillbringa natten där jag med. Klockan hade blivit mycket och när jag såg att vandrarhemmet erbjöd nattrum inklusive middag för 30 euros tvekade jag inte. Och det var ett klokt beslut.

Dels fick man umgås med de riktiga pilgrimerna och höra deras berättelser, dels fick man också besöka den oerhört vackra romanska kyrkan tillägnad den lilla helgonflickan Sainte Foy (som översätts till spanska som Santa Fe, namnet på flera städer på den amerikanska kontinenten, däribland en i Argentina där jag råkar vara född).

En munk från Conques-klostret höll ett litet föredrag om basreliefen över kyrkans portal, full med mycket uttrycksfulla bilder från himmel och helvete. Munken hade en –för mig- överraskande humor och fick helvetesplågorna att låta rätt dråpliga. "Dråpliga" är nog rätt ord här.

Och så fick jag uppleva den lilla medeltida staden kvällstid, när de flesta turisterna gett sig iväg.


I detta före detta kloster, över vilkets entré vakar Den Heliga Foy, sover pilgrimerna.


Inne på pilgrimshemmet. Lägg märke till kängorna till höger.


 Till vänster, himlen, till höger, helvetet. Himlen verkar rätt bra men på högersidan är det mer action .  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar