fredag 2 november 2012

Fransk snabbmat

Är ni i Nimes och vill äta något snabbt och gott (rätt så snabbt och mycket gott) så leta efter hallarna. Les Halles Centrales. Därinne, bland fiskaffärer och "charcuteries" finns "Halles Auberge", en enkel restaurant med några få bord och en hel del sittplatser runt bardisken.

 Det fina med Auberge är att de lagar lokala specialiteter. Vad sägs om ankhjärtan? Och kaninlever? Undrar ni hur lammfötter smakar så är det här rätta stället ("pieds paquets" heter rätten, bördig från Provence). Men de har också mer konventionell mat som lammbullar, grillad camembert och friterade grönsaker. 

Särskilt billigt är det inte, med tanke på den enkla lokalen. Men jag kom undan med 18,50 för en rätt och dessert samt ett glas vin. Runt 160 spänn, ungefär vad ett glas vin kostar i Stockholm i dag. Nåja, två glas vin då! Räkna med väntetid. För mig räckte det med fem minuter men det kan bli längre. Det är ingen kö utan man antecknar sitt namn på en tavla och så väntar man på att bli kallad. Det går också att boka bord eller barstol.

 Vad jag åt? Jag funderade på aioli men det åt jag för bara några veckor sedan. Bland dagens rätter fanns något som hette "Agrillade Saint-Gilloise" (se bilden överst). Jag missade a:et och läste "Grillade", vilket betyder förstås något grillat. Jag kände inte riktigt för det, men så upptäckte jag den felande vokalen. Och Agrillade är något helt annat. Huvudingrediensen är "paleron", en mycket billig oxköttsort som kommer från djurets rygg. Man strimlar det och lägger det i en ugnsform i lager, med bl a lök, vitlök, sardeller och persilja. Lite vinäger (därav namnet, eftersom "sur" heter "aigre" på franska, surkött ungefär). In i ugnen med det och där stannar den i ca 4 timmar. Det smakar godare dagen efter, sägs det.

Detta är en specialitet som få utanför Camargue hört talas om och jag undrar om någon fransk kokbok  tar upp den.
Efterrätt: Clafoutis med äpplen och mandlar

 "à la Saint-Gilloise" betyder "från Saint-Gilles". Saint-Gilles är en liten stad jag skrivit ett par gånger om. En gång i tiden (medeltiden) en viktig hamnstad i hjärtat av La Camargue. Idag mest känd för sin vackra kyrkas romanska fasad. Även beryktad som en av de starkaste fästen i Frankrike för högerextrema och främlingsfientliga Nationalfronten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar