söndag 25 november 2012

Le Pont du Gard

Jag har inte hunnit skriva på ett bra tag.  Och det är knappt att jag hinner det nu heller. Men bara för att det skall märkas att bloggen inte är definitivt avsomnad (inte alls, verkligen inte!), så återanvänder jag lite gammalt material, eller inte så gammalt, bara några månader egentligen.

Bilderna föreställer Le Pont du Gard, den mäktiga akvedukten romarna byggde för att förse Nimes med vatten. Den räknas som en av de största kvarvarande romerska byggen. Och efter att ha varit i Rom några dagar i mycket gott sällskap (hej Britt-Marie och Arne) så vågar jag hävda att de bäst bevarade romerska byggnaderna finns inte i Rom (med undantag för Colosseum och Panteon) eller ens i Italien utan snarare i Languedoc och Provence.

Jag tänker inte bara på denna akvedukt utan också på arenorna i Nimes och Arles samt La Maison Carrée, även den i Nimes, ett romerskt tempel i förvånande gott skick. Visst var Forum Romanum hjärtat i imperiet men där finns inte en enda byggnad i något som ens liknar ursprungligt skick. Men titta på denna akvedukt! Den skulle kunna förse en hel stad med vatten än idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar